دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ | Mon 6 May 2024
    برای اطلاع از تعرفه هزینه تبلیغات در باشگاه خبری فراساحل با ما تماس بگیرید
    جهت انتشار رایگان اخبار فعالیت های شرکت خودتان در حوزه صنعت فراساحل با ما تماس بگیرید
    باشگاه خبری فراساحل؛ مرجع تخصصی انتشار اخبار صنعت فراساحل ایران و جهان
Breaking News
محیط زیست چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ، ساعت ۱۲:۳۶:۰۰

آغاز عملیات پایش دریای خزر و دهانه رودخانه‌های مهم اطراف آن

باشگاه خبری فراساحل: مدیر مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر از آغاز عملیات پایش فصل سرد سواحل جنوبی دریای خزر خبر داد. به گزارش باشگاه خبری فراساحل و به نقل از سایت خبری مارین، جواد ملک افزود: این عملیات میدانی که در بخش‌های دریا، ساحل، دهانه رودخانه‌ها، خلیج گرگان و تالاب انزلی انجام می‌گیرد، عملیات ساحلی و دریا در 15 محور شاخص عمود بر دریا از شرق دریای خزر تا منطقه آستارا در غرب آن به طول حدود 800 کیلومتر را در بر می‌گیرد که شامل نیمرخ‌برداری ساحلی و هیدروگرافی دریا تا عمق هفت متر و دریافت نمونه‌های آب و رسوب در اعماق مختلف جهت انجام آزمایش‌های کیفیت آب و رسوب و رسوب‌شناسی است و همچنین از 11 دهانه رودخانه مهم، خلیج گرگان و تالاب انزلی نیز نمونه‌های آب و رسوب جهت انجام آزمایش‌های کیفی برداشت خواهد شد.

وی درباره اندازه‌گیری پارامترهای موردنظر در کیفیت آب دریا و رودخانه‌ها نیز گفت: آلودگی‌های میکروبی، مواد آلی، فلزهای سنگین و همچنین پارامترهای فیزیک و شیمیایی نظیر دما، شوری، هدایت الکتریکی، PH، دانسیته، آنیون‌ها و کاتیون‌ها و نظایر آن در این عملیات موردنظر هستند. ملک افزود: این داده‌ها در بانک اطلاعات (GIS) مرکز ذخیره‌سازی شده و مورد پردازش و تحلیل قرار می‌گیرد و گزارش‌های تخصصی مربوطه تهیه و نتایج آن اطلاع‌رسانی خواهد شد. وی این پایش‌ها را با توجه به سیاست‌های وزارت نیرو در بهره‏‌برداری از آب‌های غیرمتعارف که یکی از موارد آن شیرین‌سازی آب دریای خزر است، بسیار حایز اهمیت خواند و خواستار توجه بیشتر مسئولان ذیربط و مساعدت‌های مالی برای انجام این مهم شد. براساس این گزارش، مرکز ملی مطالعات و تحقیقات دریای خزر در راستای وظایف حاکمیتی، پایش دوره‌‏ای دریای خزر و دهانه رودخانه‏‌های مهم منتهی به دریا را در برنامه سالانه خود دارد و از سال 90 تاکنون این پایش‌‏ها به صورت دوره‌ای انجام گرفته است.



  کد خبر : 541
  ارتباط با سردبیر : info@opc.ir
 

توجه :

در زمینه‌ انتشار نظرات مخاطبان رعایت چند مورد ضروری است :
  • لطفا نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
  • «OPC» مجاز به ویرایش ادبی نظرات مخاطبان است.
  • «OPC» از انتشار نظراتی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های دین مبین اسلام باشد معذور است.
  • نظرات پس از تأیید مدیر بخش مربوطه منتشر می‌شود.
اظهار نظر در خصوص این خبر :